Výtvarka doma – 5 tipů, jak si tvoření společně s dětmi užít

Láká vás vyzkoušet si některé výtvarné činnosti doma s dětmi? Možná však trochu váháte, protože:

  • se děsíte vzniklého nepořádku
  • obáváte se, že to bude náročné na realizaci
  • myslíte si, že nemáte potřebný materiál
  • chcete zkusit něco jiného než omalovánky a váháte, zda to zvládnete

Nachystala jsem pro vás pár nápadů, jak se do toho pustit v domácích podmínkách a se základní výtvarnou/kutilskou výbavou. Vybrala jsem to nejlepší z našich výtvarných realizací s dětmi v kroužcích a přetavila do domácích podmínek (i pro naprosté začátečníky).

  1. Jak ošetříme prostor?

Nezapomeneme na naše pracovní oblečení, stačí triko, zástěrka. Začne to vyčleněním místečka, kde se bude tvořit. Ideální je pokrýt stůl/podlahu atp. igelitovým ubrusem, (případně novinami). Ubrus neprosakuje a snadno lze vyčistit.

Děti už vytuší, že se něco bude dít a možná budou zvědavě pokukovat, mohou se i zapojit do příprav.

Nejlepší inspirací pro děti je dospělý, který začne svým příkladem.

2. Kde sehnat materiál?

Vše prakticky většinou už máme doma. Co není, nahradíme tím, co máme. Budeme si hrát a improvizovat.

testovací ukázka domácích lepidel

Veškerá výtvarka zde uvedená se bude točit kolem tohoto materiálu:

papír – klasický, recyklovaný z krabic, obalů od potravin, balicí…barevný i nebarvený, kartony od vajec

lepidla – disperzní typu Herkules. Náhrady: tapetové lepidlo, škrob na textil, kukuřičný, bramborový, i pudinkový prášek nebo hladká mouka rozmíchaná ve vodě. Uvedenou mouku a práškový škrob je potřeba naředit vodou na řídkou konzistenci. Pak lepí papír.

Barvy – ideální jsou vodou ředitelné a bezpečně omyvaterné, temperové barvy nebo vodovky. Náhrady: potravinové barvivo, pudinkový prášek (většinou máme doma žlutý, vanilkový), ovocné šťávy, zelené listí, výluh z kávy, kakaa, čaje, kurkumy apod. Zbytky kosmetiky-rtěnky, linky, oční stíny, make-up atp.

Další materiály a pomůcky běžné v domácnosti: tužky, pastelky, kuchyňské náčiní, kelímky, misky, špejle, zbytky textilu, provázků, nití, punčocha, samolepící štítky, páska, kancelářský bloček…

Dobrá zpráva je: k jedné výtvarné aktivitě stačí minimum materiálu. Nezahlcujeme, dávkujeme postupně, povídáme si při tvorbě s dětmi, jsme s nimi.

Vyhneme se tak přehlcení. S minimem dosáhneme maximum výsledků. Podle situace a selského rozumu buď dítě necháme tvořit samostatně a jen je podporujeme a přisouváme či ubíráme materiál. Nebo si tvoříme vedle svůj vlastní projekt, pokud to situace dovolí. (Třeba nás to láká a chceme něco zrealizovat, zrelaxovat nebo jen tak na zkoušku a motivačně.) Děti to vidí, napodobují a často je to vtáhne do tvoření.

Může se stát:

Naše snaha se prostě mine účinkem a do tvoření není chuť ani nálada. Nic se neděje, příště bude líp. Nejhorší, co se může stát, je zoufale sebe a děti do tvoření nutit. Mus je hnus, jak se říká.

Jste zaměřeni na výsledek nebo na zážitek?

Každou výtvarnou věc lze esteticky nenásilně podpořit. Pomocí zvoleného materiálu, barev atp. Otázkou je, zda hlavně u nejmenších dětí nedat raději přednost hravému zkoumání materiálů a možnosti zážitku.

Ideální je to kombinovat podle situace a nálady. To je vhodné i u starších dětí. Některé materiály můžeme např. hladit, všechny zkoumat očima, některé mačkat a zkoumat sluchem a udělat si z tvoření ještě lepší zážitek. Některé i ochutnat, například, když otiskujeme rozpůleným jablíčkem a druhou půlku sníme.

Často může dojít i k úplnému zničení díla, jež padne za oběť skvělému zážitku. Aby to byl bezva zážitek i pro dospělé, je potřeba se oprostit od zažité představy, že to má nějak vypadat. Nikomu se nemusíme zavděčit. Je to jen naše věc, když zdařilou abstrakci našeho prcka odebereme na nástěnku (a nabídneme další papír, když se rozjede…) nebo jej necháme, ať papír proděraví, roztrhá a dokončí destrukci. (Proč ne, když je to papír a ne nábytek).

3. Co děti baví:

-třídění, stříhání a lepení materiálů i jejich vrstvení

-modelování

-vše, kde je voda, malování a barvení

-vytváření prostorových objektů (hlavně starší děti)

Co vlastně s dětmi tvořit?

Vybrala jsem 3 hlavní okruhy témat, které mají děti rády a lze je dobře využít k motivaci hravou formou, stačí si vybrat:

4. Pohádky a příběhy

Příběhy ať už v knížkách nebo filmech jsou ideální k pozvolnému přechodu ke tvoření.

S Krtečkem můžeme cestovat do vesmíru, vyrábět kalhoty a další oblečení, jet na výlet autem…cestovat za piráty z Karibiku a podívat se tak na různé tajuplné ostrovy…

Péct dort pro pejska a kočičku nebo udělat módní přehlídku pohádkových princezen a víl…

Tip na tvoření:

Dort/nebo (pizza) pro pejska a kočičku

Nachystáme si do mističek nejrůznější ingredience na dort, tak jak by ho asi míchali pejsek a kočička. Využijeme různé výstřižky z novin, časopisů, krabiček, i barevné papírky a štítky, nitě, co nás napadne a máme k dispozici. Z kartonu vystříhneme kruh a využijeme třeba moučné lepidlo, naředěný Herkules nebo tapetové lepidlo na lepení.

Děti si bohatě užijí natírání, mokření i lepení a sestavování bez tekutých barviček. Lepidlo je ale možné i obarvit. Barevnost obstarají ingredience, asi většinou z papíru. Pokud lepíme Herkulesem nebo jiným disperzním lepidlem, můžeme se pustit i do lepení náročnějších kousků z vlny, textilu, silnějšího kartonu, tohle lepidlo to zvládne.

5. Člověk a jeho svět.

To je velké téma, od techniky a dopravy přes obchůdky a hry na vaření, stavění atp. Tak jako v dospěláckém světě.

Hra na námořníky, kteří objevují neznámé a tajuplné ostrovy nebo kosmonautická výprava, kdy přilétáme na neznámé planety nám může vydržet klidně na celý týden.

Tip na tvoření:

Kosmonautická základna

Správný kosmonat se připravuje už od rána, různě se protahuje a cvičí, uklízí hračky… Trénovat pobyt ve vesmíru může i na své minizákladně.

Tj. přes stůl přehozená deka, která připraví bezpečný trénovací prostor pro pobyt ve vesmíru. Také to může být velká krabice, pokud máme.

Jak si vyrobíme raketu na hraní?

raketa s kovovým vzhledem jednoduše

Nejednodušší způsob je obalit papírovou trubku alobalem a vytvarovat špičku. Případně různě dozdobit (izolepy, pásky, lepící štítky…).

5. Příroda

Ta nikdy nezklame. Je zde nepřeberné množství inspirací ze světa zvířat i rostlin, ročních období a svátků. I čistéto kutění z věciček nasbíraných na procházce.

Tip na tvoření:

Recyklovaná kraslice

V období vítání jara přichází na řadu téma mláďátek, líhnutí ptáčků, přivolávání sluníčka…Jaro můžeme uvítat výtvarkou propojenou experimentem výroby papíroviny z kartonu od vajec. S výhodou využijeme i barevné plato na vajíčka i přírodní papírovinu. Natrháme a přes noc necháme rozmočit ve vodě.

Druhý den opatrně vyždímáme přebytky vody, tak abychom získali sice kašovitou konzistenci, ale zbytečne netekla voda. Hmotu rozdělíme do mističek, můžeme obarvit. Nanášíme třeba lžící na předem připravené tvary z tvrdého papíru. To nám zabrání velkému mokření a hmotu můžeme lépe kontrolovat. Přidávám někdy do hmoty už rovnou tapetové lepidlo, zdobíme s dětmi papírovými kytičkami a kousky, peříčky, provázky, tak abychom už nemuseli nanášet lepidlo…

Papírovina sama o sobě má v sobě dřevitou vlákninu, která drží. Místo tapetového lepidla můžeme shora potřít klasickým tekutým lepidlem.

Pokud zrovna není velikonoční téma aktuální, zvolíme jakýkoliv jiný vhodný tvar jako podklad. (Motýl, srdce, hvězda, strom, list…)

Ostatně, porozhlédněte se zde na webu i po ostatních článcích. Je zde spousta inspirace na tvoření.

(411)

Leave A Response

* Denotes Required Field