Jak došla Štěpánka od práce požárního technika na cestu výtvarného pedagoga?

V článku objevíte kreativní techniky a náměty napojené na krásné výtvarné projekty, které realizovala Štěpánka Frousová s dětmi. Navíc se ujistíte, že onen pověstný papír na vzdělání není vše. Důležitá je praxe, neustálé zkoušení a hledání nových možností, také určitá vytrvalost a sebevzdělávání.

Štěpánka Frousová a její výtvarná pouť: (rozhovor)

Ráda bych Vám představila paní Štěpánku Frousovou, která vlivem okolností, (ač od dětství ráda tvořila), maturovala na střední škole ekonomického směru a zabývala se nejprve pro ni poněkud nezáživnými tabulkami a dokumenty. Nevzdala to a postupně vlivem vzdělávání a životních náhod našla, kam ji to táhne. Nyní učí na ZUŠ Antonína Dvořáka v Karlových Varech.

Rozhovor je proložen díly autorky a pracemi jejích žáků ze ZUŠ. Vlastní tvorbě se věnuje Štěpánka jako samouk a neustále hledá nové možnosti.

malba Štěpánky Frousové

Štěpánko, jak se vlastně stalo, že jsi vzala svoji životní dráhu přes ekonomické oddělení, zástupkyni ředitelky v MŠ, až po práci s dětmi v ZUŠ?

V době, kdy jsem studovala, vládl ještě socialismus. Z finančních důvodů jsem v dětství nemohla navštěvovat ZUŠ, i když bych bývala ráda. Měla jsem štěstí na skvělé učitelky na základní škole, které organizovaly nápadité výtvarné kroužky. Tam jsem se v dětství mohla realizovat.

Maturovala jsem na ekonomické škole. Měla jsem chuť dále se výtvarně vzdělávat a pracovat s dětmi. Asi vlivem zkostnatělého systému mě nepustili na pedagogickou školu, (když už jednu maturitu mám, ať se tím živím, odůvodnili). Po roce 1989 se situace uvolnila a postupně jsem si doplnila vzdělání na pedagogické škole. Vystudovala jsem i speciální pedagogiku a bakalářské studium na PF UK.

(Štěpánka neustále studuje, absolvovala dlouhou řadu vzdělávacích kurzů s pedagogickým a výtvarným zaměřením, pozn., autorky článku).

Po mateřské jsem pracovala ve školce, později i jako zástupkyně ředitele. Tam se mi moje ekonomické vzdělání hodilo:-)

práce žáků Štěpánky Frousové (ZUŠ A. Dvořáka, K. Vary)

Nyní pracuješ na ZUŠ se školními dětmi, jak vnímáš jednostlivé věkové zvláštnosti? S jakou věkovou skupinou se ti pracovalo lépe?

Nedá se to zobecnit. Myslím si, že jednodušší je pracovat se staršími dětmi. I co se týče vzájemného dialogu, komunikace. Ráda poznávám zájmy dětí, přemýšlíme a bavíme se společně o tématech, která budeme realizovat. Mám to asi i usnadněno tím, že dceři je nyní 13 let, tak se ledacos od náctiletých přiučím.

Byla jsi se podívat i v Anglii. Některé přístupy ve školství se ti zamlouvaly. Co to bylo?

Ne všechno je v cizině samozřejmě ohledně vzdělávání skvělé. Líbilo se mi, že na školách často uplatňují projektovou výuku a propojení několika předmětů s výtvarkou. Zkrátka učení pomocí souvislostí.

Také tam tzv. výchovy učí lidé přímo na svůj obor a práci s dětmi specializovaní ( i na 1. stupni). Například výtvarní a hudební pedagogové docházejí do škol externě a vyučují jen svůj obor.

obraz Štěpánky Frousové

Strávili jsme školní rok 2020/21 on-line při výuce na dálku za počítačem. Jak hodnotíš tuto zkušenost?

Rozhodně mi přípravy na on-line výuku zabraly více času. Bylo nutné zahrnout v úvahu i „polní“ domácí podmínky dětí a jejich rodičů a prostorové možnosti. Přípravy materiálu a balíčků dětem.

Technika už se dala zvládnout. Oprostila jsem se od obav, jak při vysílání vypadám a mluvím a byla jsem prostě sama sebou:-) Poznala jsem, jak se někteří rodiče i sourozenci zapojovali do tvoření, což bylo milé. Myslím, že jsme si tak s některými rodinami i upevnili vazby.

S dětmi využíváš nápaditých kombinací a výtvarných technik. Máš pěkně propracované motivace i závěrečné reflexe. Prozradíš nám pár svých vychytávek?

Sama hodně při vlastní tvorbě využívám akvarel, suchý pastel a maluji akrylovými barvami. Kombinace těchto technik zařazuji i do svých výtvarek.

Vytvořili jsme s dětmi několik pěkných výtvarných projektů tyto jsou jarní:

projekt Jarní probouzení

Projekt Jarní probouzení byl realizován částečně prezenčně a částečně distančně s dětmi ve věku 6-9 let.

Součástí bylo výtvarné vyjádření toho, jak se pere zima s jarem.

Jak se pere zima s jarem

Malovali jsme pomocí rukou. Barvami vyrobenými formou pudingu vařeného ve vodě a barvami OVO (barvy na vajíčka nebo potravinářské v prášku). Z prstových kreseb jsme sejmuli otisky formou monotypu.

Nebojíme se ani kombinací temperek se suchým pastelem. Vytvoří se zajímavý kontrast nejen barev, ale i materiálu.

kreslení prstovými barvami vlastní výroby

Vítězství jara

Vítězství jara jsme vyjádřili zvláštní technikou papírorytu. Nejprve je potřeba natřít povrch lepenky bílým Balakrylem nebo Latexem. Ideálně 2-3 vrstvy. Do této vrstvy se ryje jehlou. Čáry vyjadřují klíčení, růst, rašení rostliny…Potom se tiskne. Pro barevné efekty jsme do rytých linií vtírali olejové barvy. Projeli jsme lisem a vytiskli.

Tip: Fungují i temperky nebo vodou ředitelné barvy na linoryt.

Mám ráda, když při tvorbě vznikne „zbytkový“ materiál, který má další využití. Papíry s dekorem jsme využili rozstříhané na pruhy na velkoformátové tkaní a realizaci tématu barvy jarní krajiny. Využité materiály a techniky: balicí papír, malba anilínovými barvami, frotáž olejovým pastelem přes síťovinu.

Jarní probouzení

Jarní probouzení se nám skvěle realizovalo malováním rozpuštěnou keramickou hlínou, temperou a prsty. Využili jsme i proděravění kartonu. Živočichové jsou dokresleni tuší.

Jaro je v plném proudu: pupeny raší – tento projekt krásně využívá vrstvení a prolínání několika technik. Na podklad malovaný temperou je ještě kresleno a malováno suchým pastelem (tzv. umělecká křída). Rašíčí kočičky se skvěle dařily otisky prstem a temperou.

Jarní květiny

Jeden z možných způsobů ztvárnění: podklad malovaný anilinkami, na to tempera, kresba suchým pastelem a žluté květy pampelišek temperou. Díky prosvítání anilinek skrze světlou temperu vznikají nádherné průhledy a efekty.

A B C D kočka přede

Další projekt, vytvořený na míru prvňáčkům, aby se jim lépe osvojovala písmenka: A B C D kočka přede se týká kočiček. Je velmi hravý, zaměřený i na haptické vnímání a Štěpánka v něm opět využívá zajímavé motivace a výtvarné techniky. Celý pěkně rozepsaný i s ukázkami je k dispozici ke stažení v rozesílce výtvarných inspirací. Přihlásit a stáhnout si materiály je možné zde: www.vytvarne-navody.cz

(251)

Leave A Response

* Denotes Required Field