Divoká malba s malými dětmi

divoká malba s malými dětmi

Akční malba na různorodý podklad s otisky různých pomůcek a nářadídivoka malba 2

„divoké malování“, které proběhlo v baby ateliéru – kurzu pro nejmenší děti s rodiči.

Potřeby a pomůcky:

podložka nebo noviny proti zašpinění stolu

větší tvrdá čtvrtka, A3, A2

nebo pevný balicí papír upevněný na stole páskou

nebo různé druhy papírů slepené papírovou páskou

(vlnitá lepenka, balicí pap.,tvrdé papíry různých barev…)

papírová lepicí páska

temperové barvy (nebo prstové barvy)divoka malba 4

plastový talířek

pomůcky na malování a otisky:

štětce, plastové vidličky a nože, zubní kartáček,

hřeben, špejle, dřívko od nanuků, houbička, vatová tyčinka….

vařazené jezdicí autíčko, čtyřnohé plastové zvířátko

vanička s vodou a hadr na umytí rukou a utírání

Postup práce:

Nachystáme si buď velký papír na malovánídivoka malba

nebo můžeme připravit „papírový quilt“ slepením různých druhů papírů lepicí páskou-malovat pak můžeme i na pásku.

Když nemáme papírovou pásku použijeme klidně umělou,akorát slepený výkres obrátíme na druhou stranu.

Barva by z umělé pásky odpadla nebo vůbec nechytla.

Práce s velmi malými dětmi:

S malými dětmi je malování velmi zábavné.

Jsou bezprostřední a pustí se rychle do prozkoumávání adivoka malba 5

pomalování různých povrchů. Baví je ze začátku i kreslit

na povrch z vlnité lepenky. Pak jim nabídnu barvy.

Nedávám dětem všechny barvy najednou,

vznikla by brzy hnědá matlací kaše.

Dávkuji barvy postupně a většinou jen některé odstíny.

Podle toho, jak se práce vyvíjí. Také můžete nechat děti vybrat oblíbenou barvu.

I když – malé děti kolem 1 roku- 4 let je dobré někdy nechat si prožít i to matlání všech barev dohromady, velmi je to baví.

Až máte výkres pokrytý nánosem barvy, vytáhněte špejle, ryjte nožem, vidličkou, hřebenem.

Vyzkoušejte malování zubním kartáčkem.

Udělejte stopy vatovou tyčinkou namočenou do barvy.

Výkres může pohopkat i plastová hračka-zvířátko,

kopýtky nebo tlapkami namočenými v barvě.

Dejte na plastový talíř trochu barvy, namočte kola autíčka.

A můžete začít jezdit a udělat si jízdní dráhu po výkrese.

Při takovéto akční malbě se mohou děti odvázat a

začít kreslit i prsty nebo rozmazávat barvu rukama.

Můžete vytvořit otisky rukou.

Z otisků se dají skládat obrazce.

Pěkně vypadá dohromady otisk ruky dospělého a dítěte.

Je dobré si připravit stranou čisté papíry

na otiskování rukou (A5, A4).

A také lavůrek s vodou a ručník na rychlé umytí rukou a nakonec i všech zabarvených pomůcek..

Tip 1: Pokud malujete temperovými barvami, hlavně dospělým se barva hůře umývá z rukou. Vetřete si důkladně před otiskováním rukou trochu tekutého mýdla do dlaní. Umytí pak půjde mnohem lépe.

Tip 2:

Děti se někdy zdráhají se zašpinit nebo zabarvit ruce.

Určitě je dobré do ničeho je nenutit. Mohou malovat štětcem a nemusí se barev dotýkat. Můžete jim ostatní techniky , způsoby otisků a práci s různými netradičními pomůckami předvést. Buď je to chytne po nějaké chvíli nebo bude potřeba více času.

Může jít o vývojovou fázi, kdy je dítě zrovna soustředěno na čistotu nebo třeba momentální náladu…

Mám vyzkoušeno, že tyto techniky, kde se objevují barvy, různé nářadí a vodička, děti velmi baví.

Hlavně starší děti se dají navnadit k práci kratším příběhem.

Čím menší dítě, tím jednodušší příběh…a naopak.

Příběhy pro divoké malování:

1/Dvě barvy se vydaly na výlet a možná se i potkají, co se stane?

( Na výkres dětem kápneme z každé strany jiný druh barvy. Pak mohou přicházet další barvy a potkávat se…)

2/Jaro: začíná růst tváva a rozroste se v zelenou louku. Pak se na ní objeví barevné kytky. Nebo: letíte letadlem a vidíte shora krásnou barevnou louku-jako barevné fleky.

(Do zelené barvy se dají rýt stopy rostoucí trávy vidličkou, hřebenem…drobné kvítky vyťupat nabarvenou vatovou tyčinou, zvířátka zanechají v trávě stopy..)

3/Auto v oranici: autíčko najelo do místa se zajímavou barvou. Obarvilo si kola a vydalo se na cestu po oranici.

(Děti pomalují výkres různými barvami. Smíchané dohromady vytvoří hnědo šedou barvu oranice. Auto pak může vesele jezdit po „poli“, občas si zajede nabarvit kola do „tácku“(garáže) s výraznou barvou.)

Ať už máte otisky rukou nebo třeba i

jakýkoliv jiný povedený obrázek od dětí, hodí se jej zarámovat na památku nebo jako dárek. (Klidně nějaká úplně jiná povedená kresba místo malované abstrakce.)

Knížka s variabilními výtvarnými technikami, z nichž řadu využijete i při práci s nejmenšími je stále v prodeji:

(10498)

Leave A Response

* Denotes Required Field